maanantai 9. toukokuuta 2011

tasa-arvottomuus on pysyvää.

Viikonloppuna toin juomaa neljälle miehelle samalla kun kävin itse baaritiskillä. Sain tästä paljon kiitosta ja jalkahieronnan. Jos olisin tehnyt saman miehenä, olisin ollut vain hyvä tyyppi. Nyt tilanne oli niin omituinen, että yksi porukasta jäi pohtimaan pitäisikö minua kosia. Tilanne hämmensi minua hieman. En ole tottunut olemaan nainen, jolle tuodaan asioita. Olen tottunut olemaan tasa-arvoinen porukan jäsen ja tekemään muille mitä toivon heidän tekevän minulle. Minä haen nyt, hae sinä seuraavalla kerralla. No big deal.

Ymmärsin myös viikonloppuna millaisessa porukassa viihdyn. Viihdyn paremmin miesten kanssa, mutta sukupuoli ei suinkaan ole ainoa kriteeri. Haluan olla porukassa, johon minut hyväksytään tasavertaisena porukan jäsenenä. "Ei se ole tyttö, se on Kaisa." Käytännössä tämä tarkoittaa, että haluan olla porukassa, jossa jokainen uskaltaa vapaasti heittää huonoa läppää eikä kukaan yritä aktiivisesti iskeä ketään. Iskuyritykset nimittäin yleensä tekevät ihmisistä varautuneet. Haluan vapautuneen tunnelman, jossa minun ei tarvitse olla kukaan muu kuin minä itse.

Viikonlopun aikana pummasin tupakkaa ja tulta, koska huomasin sen käyvän minulta kätevämmin kuin miehiltä. Minua ei katsottu kyllästyneenä vaan hymyiltiin nätisti ja oltiin tyytyväisiä tilanteeseen.

Toisaalta toivoin hetken, että olisin ollut hauska mies. Jos olisin ollut mies, olisin helpommin voinut heittää bussin mikrofoniin huonoa läppää. Miehillä on tiettyä auktoriteettia, jota naiset eivät voi koskaan saavuttaa. Naisen on vaikea olla pelle. Yleisö ei lämmennyt.

Vaikka yhteiskunnasta yritettäisiin miten paljon tahansa tehdä tasa-arvoista, en usko täydellisen tasa-arvon koskaan toteutuvan. Naiset ja miehet ovat erilaisia, se on fakta. En ihmettele yhtään, että miesten palkat ovat naisten palkkoja suurempia. Miehet ovat vakuuttavampia. Tottakai on poikkeuksia, mutta yleisesti ottaen miestä on helpompi totella siinä missä nainen saa helpommin pummattua tulta.

Täydellinen tasa-arvo on utopia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti