keskiviikko 12. tammikuuta 2011

hamsterin elämää

Huivi, rasvoja, mobilattia, kaksi mittaa, kuusi kangaskassia, muutama paperikassi, stressipallo, pola, käsidesejä, nenäliinoja, ruokaa, jogurttia, viivotin, tulitikkuja, valokynä, miesten bokserit, rantapallo, suklaariisipiirakka, trippejä, lippu-jojo, avaimenperiä, päivä Tukholmassa -risteily, silmälasiliina, rasvainen ruutu -puhdistin, putki rosepippureita, laastareita, huivi, lämpöpeitto, pari tästä listasta unohtunutta asiaa sekä tietysti iso kasa kyniä, papereita, infolehtisiä sekä karkkia.

Äitikin olisi ylpeä. Pikku oppilas oppi hamstraamaan. Tämän päivän vietin Lääkäripäivillä. Tavaranhamstraajan mekka! Enkä vielä edes saa lääkkeitä!

Sängyn tavarakuorrutus sai jälleen kerran pohtimaan tavaraa. Jälleen kerran olen hamstrannut tavaraa, jota en ihan oikeasti välttämättä tarvitsisi, mutta jota en voi heittää poiskaan. Olen ikuinen tavaran hamstraaja. Kammoan muuttoa, koska en halua pakata tätä kaikkea tavaramäärää ja kantaa sitä toiseen osoitteeseen. Toisaalta haluaisin muuttaa isompaan asuntoon, jotta kaikki tavara mahtuisi sinne.

Jos nyt iskisi tulipalo, joka veisi kaiken tavarani, olisin hyvin järkyttynyt. Vaikka en ole ajatellut omistavani mitään kovin kallista, niin irtaimiston arvo mitataan silti tuhansissa. Haitari on siitä tietysti iso osa, mutta muutakin on. Kirjat. Kirjoja on paljon. Kirjat tuovat minulle kotoisan olon. Vaikka en enää olekaan intohimoinen lukija, niin kirjat ovat jotain turvallista ja pysyvää. Iso ja painava ystävä.

Tunnetasolla paljon merkitsisi muistojen palaminen. Tietokone valokuvineen ja tiedostoineen. Tatu ja koiranallehybridi. Vanhat kirjeet ja päiväkirjat. Korut. Hatut. Jos kaikki katoaisivat, tiedän, että kaipaisin niitä vuosia jälkikäteen. Sen huomaisi ohimennen puheessa. "Minulla oli joskus..."

Antimaterialismi ei ole minua varten. Voisin irrottautua minne vain, jos minulla ei olisi mitään tavaraa. Voisin olla seikkailija. Se ei kuitenkaan ole oikeasti minua. Minä olen turvallisuutta ja pysyviä asioita haluava otus, joka puhuu enemmän kuin saa aikaiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti